بازاریابی مصرفی تحت سلطه مصرف گرایی قرارگرفته است و درک چگونگی تصمیمگیری مصرفکنندهها در طی فرایند خرید برای شرکتها بهمنظور تدوین استراتژیهای بازاریابی بسیار حیاتی است. مصرفگرایی تحصیل کالاها و خدمات را در مقادیری که بهطور مداوم در حال افزایش است، تشویق میکند. مصرفگرایی همچنین متضمن این باور است که انتخاب آزاد مصرفکنندهها باید ساختار یک جامعه را دیکته نماید. این ایدئولوژی و طرز فکر بهسرعت در حال ظهور است و همچنان که مصرفکنندگان بیشتر نسبت به حقوق خودآگاه میشوند، تصمیم اقتصادی را تحت تأثیر خودش قرار میدهد.